Vidiecka kuchynská skriňa – finiš (4. časť)

0

V tomto štádiu je zrejmé ako bude kuchynská nedbalka vyzerať po posledných úpravách. Neošetrený smrekový masív však zatiaľ nie príliš odhaľuje štruktúry, ktorými chce dizajn zakryť škatuľovitú fádnosť.  Pokračujeme preto v práci ďalej.

Brúsenie, tmelenie a prebrus

Materiál pre stavbu skrine bol od začiatku vyberaný so zámerom skryť ho pod krycí náter. S dúfaním, že štruktúra dreva a jeho nedokonalosti prebijú farebný film tak, aby nepôsobil dojmom jednoliateho plastu z továrne.

Akrylátovým tmelom vypĺňam drobné medzery, ktoré sa objavili medzi korunkou, nohou a telom skrine, ako aj úzke škáry v mieste vkladaných štvrť-kruhov. Na farbe tmelu nezáleží. Dôležité je iba to, aby ho bolo možné následne prebrúsiť hubkou. Pod tmel som schoval všetky viditeľné zanorenia skrutkových spojov a prekontroloval som aj rohy ozdobných profilov.

Kým pri prvom brúsení mi veľmi pomohlo oscilačné multináradie, dobrus bol výhradne ručný. Naučil som sa, že tmely treba nanášať tak, aby žiadali po vytvrdnutí minimálnu úpravu, pretože aj pri tej najväčšej snahe vždy zostanú nedobrúsené chyby. A tie pod farbou naberajú na viditeľnosti.

Základný náter

Pri projektoch ako je tento, kde sa domáce lepené škárovky z masívu stretávajú s priemyselnými plošnými materiálmi často vznikajú medzi policami a bočnicami tenké vlasové škáry. Jednoducho to nesadne tak dokonale ako by sa patrilo. Existuje však základná akrylová farba, ktorá síce nie je brúsiteľná, má však toľko plniva že dokáže pri nátere tieto škárky zaplniť. Je to Bakrylex Primer. Nanášam ho valčekom, ostatne ako aj iné akrylové farby ak mám naponáhlo.

Trvá možno aj 12 hodín, kým základ zaschne natoľko, že je pripravený pre kryciu vrstvu. Keďže sa nedá brúsiť, ostrou hranou oceľovej stierky stiahnem drobné nerovnosti, akoby som ich zoškrabal. Obzvlášť ak sa z opotrebovaného penového valčeka, kde-tu čosi uvoľní. Prečo je dôležité čakať na zaschnutie tak dlho? Ak sa krycí náter nanesie predčasne, primeru trvá mesiace kým vyzrie. Ak sa takto natreté dvierka stretnú s korpusom, hoci aj po niekoľkých týždňoch sa potom lepia a vždy sa v mieste zlepenia odtrhne vrchná farba od spodnej. Je to ako prekliatie.

Krycí náter

Svetlý oker priamo z palety Slovakryl Profi Lesk a modrý pastel namiešaný od oka z modrej a bielej rovnakej značky. Prvé treba vždy natierať čo je dnu (police a kazety), až kým to nevyzerá ako má. V prípade takto svetlého odtieňu som musel spraviť dva nátery.

Druhú farbu nanášam valčekom na všetko vystúpené, čiže rámy, korunky, nohy. Tentokrát bol dostatočný jediný náter. Triafať sa do farieb pri miešaní prináša viac smoly ako dobrých pocitov. Tentokrát stoja po boku dva silné pastely, ktoré žiaria novotou a jednotnosťou.

Pre zmäkčenie siaham po bielej farbe a snažím sa vytvoriť nedbalé mäkké otlačky na hranách s istou dávkou nepravidelnosti. Silný kontrast dvoch farieb sa začne zmierňovať, ale stále to nie je ono. Tak či tak, akosi sa ešte viac potlačila hranatosť.

Zadný panel

Vidieckemu kuchynskému nábytku vždy svedčali štruktúrované výplne a boli to vždy dosky s perom a drážkou, ktoré dostali v mieste spojov nejaký profil. Ja som siahol po posledných zvyškoch tatranca, mohli by to však byť aj dosky frézované na mieru. Tieto dostali základný biely náter podobne ako korpus a nedbalý modrý náter penou, aby som aspoň čiastočne zjemnil pastel, ktorý má čím viac, tým menej baví.

Po montáži sa predsa len ukázalo, že výber farby bol nesprávny, celý čelný pohľad bol prežiarený modrou farbou. Musel som preto pristúpiť k zmene a prekryť modrú farbu okrovou.

Aká je a čo jej chýba

Nedbalka stojí hotová na zemi a čaká ju výsledné hodnotenie. Vidiecky vzhľad jej zaprieť nemožno – volány políc a tatrancový zadný panel jej dávajú očakávaný šmrnc, rovnako ako malé oblé rímsy pri hlave a päte. Bočné kazety a korunka sú však možno až priveľmi pompézne, myslím však že nepôsobia rušivo. Skôr odvážne.

Kontrast okru a modrého pastelu je prisilný, i keď biele nedbalé lemy navodili dva efekty – nerovnú masívnosť bočníc a utlmenie línií. Čistota farieb, obzvlášť modrej, však nateraz pôsobia rušivo. Chýba im sivý či zemitý podtón, ktorý by ich trochu zneutralizoval.

DSC_3752-maly

Mám nápad ako na to, treba to však vyskúšať. Do priehľadného akrylového laku treba pridať trochu hnedého alebo čierneho pigmentu a nedbalo ho naniesť na plochy. Mohol by zmeniť farebné spektrum svetla ktoré cez neho prechádza a ubrať tak svietivosti odtieňov. Ak by bol matný, možno by to fungovalo dokonale. Je čas prebrať si to s niektorým z výrobcov farieb a odskúšať to v praxi.

Priznám sa, že ak mi čosi chýba, sú to farebné odtiene ktoré vyzerajú dobre. Pozrite na policu v predajni a nájdete tam odtiene, ktoré snáď už nik nechce ani cirkulár, ani na miešačku ani na fúrik. Chce to zmenu v prístupe, aby sme ako spotrebitelia mali čím farbiť nábytky a prvky v interiéroch.

Milan Gigel
Je redaktorom víkendovej prílohy denníka SME, kde sa venuje témam dom, dvor, dielňa, záhrada. Záhradkárske a drobnochovateľské články publikuje v časopisoch Doma v záhrade, USS Záhrada, Recepty Prima Nápadů a Zahradnická kuchařka, o skúsenosti získané pri práci v dielni a na stavbe sa s čitateľmi delí v časopise Urob si sám. Aktívne prispieva i do časopisov Môj Dom a Tvorivé ekoBývanie.

Pridaj komentár