Písací stolík – povrchová úprava (3. časť)

2

Stolík je hotový, potrebuje už len povrchovú úpravu. V tomto prípade nejdem experimentovať so vzhľadom, zaujímať ma budú vlastnosti materiálov, s ktorými budem pracovať.

Zámer je jasný. Pracovná doska odhaľujúca kresbu masívu v niektorom z tmavších odtieňov a k tomu biely rám, ktorý bude kontrastovať so sýtou farbou steny.

Príprava na povrchovú úpravu je vždy rovnaká. Treba vytmeliť otvory so zanorenými skrutkami a jemné praskliny masívu takým tmelom, na prácu s ktorým je dostatok času. Ich vlastnosti som popísal v krátkom teste. Po vytvrdnutí prebrúsiť povrchy brúskou s gritom P120 a už len opotrebovanou hubkou P150 alebo novou P220 vyhladiť povrch. Drevo musí byť ako zamat.

Lazúra ako finiš pracovnej dosky

Práca s lazúrou je ako mať dve plechovky v jednej – moridlo a lak súčasne. S výhodou, že pri dreve s výrazne odlišnou nasiakavosťou v jeho jednotlivých častiach nie je veľké riziko, že niektoré časti plochy budú príliš svetlé a iné príliš tmavé. Keďže mám v polici lakovú lazúru Slovlux v odtieni dub, s ktorou som sa zoznamoval v posledných dňoch na vzorkách, siaham po nej.

Lakový Slovlux je jemný gel, ktorý sa dobre rozmiešava. Prirovnal by som ho k varenému škrobovému roztoku. Konzistencia napovedá, že obsahuje prímesi proti stekaniu, aby sa s ňou dalo pracovať aj na zvislých plochách. Doposiaľ som nenašiel štetec, ktorý by za sebou nezanechával pri tomto druhu lazúr šmuhy. Siaham preto po penovom valčeku za 0,40€, aj keď viem, že sa nebude dať vyčistiť ale poputuje do koša.

Slovlux má dlhý otvorený čas pre spracovanie, ktorý využívam pre zjednotenie povrchu. Najprv nanášam lazúru kolmo na vlákna a postupne natieram bočné lemy pracovnej dosky. Keď som pomalým tempom hotový, po lazúre prechádzam na celej ploche valčekom v smere vlákien.

Možno sledovať, ako sa jemný krupičkovitý povrch po hubke v priebehu minút rozlieva do hladkej plochy. Tam, kde je letné drevo vzniká odtieň tmavší s matnejším povrchom, tam kde je zimné alebo tmel, povrch zostáva hladký, avšak svetlejší.

Opakujem preto tri nátery s 12-hodinovým časovým odstupom a medziprebrusom hubkou s gritom P220. Výsledkom je povrch rovný, hladký a lesklý, s odtieňom zašednutého dubu. Vzhľad je pekný, atraktívny, stolová doska vyzerá akoby mala čas vyzrieť. Do akej miery je vhodný na pracovnú dosku písacieho stola ukáže čas. Alkydová živica by však mala odolávať opotrebeniu.

Spodnú stranu stolovej dosky natieram raz, aby sa doska vo vlhku neprehýbala. Je na škodu, že si mnohí lazúry spájajú iba s plotmi a drevostavbami namiesto toho, aby ich používali aj na nábytky.

Základný náter rámu

V úlohe primeru pre drevený rám volím Ekokryl – antikorózny základ na kov. Je to vodouriediteľný, akrylát so špecifickými vlastnosťami. Prirovnal by som ho k extrémne jemnej sadre zarobenej do vody, ktorú možno nanášať štetcom a rozotierať. Prednosťou je, že zasychá extrémne rýchlo, avšak s dostatočným priestorom na roztieranie štetcom.

Práca s ním napreduje rýchlo, všade však zostávajú výrazné ťahy štetcom. Preto je výhodné pracovať tak, aby vrstva náteru nebola pritenká. Akonáhle zaschne, s ľahkosťou ho možno ručne brúsiť hubkou, za ktorou zostáva dokonale hladký povrch.

Týmto primerom možno silne potlačiť štruktúru a kresbu dreva, ale aj vyplniť ním drobné prasklinky či nedostatky na spojoch dielcov. Po zaschnutí sa náter v škárach nescvrkáva. Je to kvalitný brúsny základ. Mäkký pre ručné vyhladenie, ideálny pod lesklé krycie farby, pri ktorých je kvalita podkladu kľúčová. Počítať treba s jediným – vysokou spotrebou, pretože jediný náter akoby spájal dohromady finálne tmelenie s prípravou dreva na vrchný náter.

Doposiaľ je to prvá farba tohto druhu s ktorou som sa stretol. Rovnako intenzívnu schopnosť plnenia škár a nedostatkov má Bakrylex Primer na drevo. Ten je však gumovitý, bez možnosti prebrusu. Zvyknem ho používať na zalievanie škár, ktoré nedokážem pre zlý prístup vytmeliť.

Vrchný náter

Pre krycí náter volím Ekokryl lesk biely. Opäť ide o farbu s jemnou pastovitou konzistenciou, ktorá za štetcom zanecháva kresbu štetín. Valček bol v tomto prípade pre nanášanie nevhodný, možno by to chcelo nájsť štetec s vhodnejším vlasom. Výsledok je však veľmi slušivý, ide o kvalitnú farbu s dobrým krytím. Patrí však do rúk skúsenejších spotrebiteľov.

Upevnenie stolovej dosky je už iba čerešničkou na torte. Skrutkami uťahujem úpinky tak aby zostala vôľa pre rozťahovanie a sťahovanie masívu. Stôl je hotový, pripravený na používanie.

DSC_4698-550

Milan Gigel
Je redaktorom víkendovej prílohy denníka SME, kde sa venuje témam dom, dvor, dielňa, záhrada. Záhradkárske a drobnochovateľské články publikuje v časopisoch Doma v záhrade, USS Záhrada, Recepty Prima Nápadů a Zahradnická kuchařka, o skúsenosti získané pri práci v dielni a na stavbe sa s čitateľmi delí v časopise Urob si sám. Aktívne prispieva i do časopisov Môj Dom a Tvorivé ekoBývanie.

2 KOMENTÁROV

    • Nie je to nutné, treba ju dôkladne odmastiť. Austis / Eternal má lacný odmasťovač, s ktorým je istota že a na starú stoličku farba dokonale chytí –

Pridaj komentár