Kefované drevo ladí aj s farbami

0

Je to technika, ktorá dokáže zvýrazniť kresbu dreva. Oceľová, nylonová alebo fíbrová kefa vyčeše z dosky vlákna riedkeho dreva a zanechá za sebou vyčnievajúce reliéfy letokruhov. Ak máte pocit, že smrek je až príliš fádny pre takúto úpravu, potom by ste to mali skúsiť s farbami.

Nie je tomu dávno, čo sme riešili štruktúrovanie dreva a jeho leštenie pomocou stopkových nástrojov pre vŕtačky. To, čo spoľahlivo funguje na malých plochách však nemusí byť ideálom pre veľké. Preto sa v posledných týždňoch v dielni venujeme zoznamovaniu so satinovačkou Metabo SE 12-115, ktorá so sadou valcových kief a lamelových kotúčov dokáže vrátiť do hry staré, využitkované dosky, ale zmeniť aj vzhľad tých nových. Hoci ide o nástroj, pre ktorý je typická vysoká prašnosť bez možnosti odsávania, predsa len ho možno strpieť aj v uzavretej dielni.

DSC_3347-550

Možno na pohľad vyzerá ako uhlová brúska, alebo leštička. V skutočnosti je však kdesi uprostred. Má výkon a krútiaci moment uhlovej brúsky, avšak regulovateľné otáčky a pomalý beh ako leštička. Vďaka tomu nepáli drevo a má dostatok sil na to, aby z neho vyčesala vláka do hĺbky niekoľkých milimetrov. To všetko vo veľmi krátkom čase.

DSC_3353-550

Ryhovaniu farby pristanú

Oceľová kefa je nekompromisná. Vo chvíli, keď drôty urobia do mäkkého dreva prvé škrabance, pri každej otáčke valca sa opätovne prehlbujú. Drôty sa zoraďujú v ryhách namiesto toho, aby vyberali materiál v celej jeho ploche. Vďaka tomu vznikne nielen reliéf vystúpených letokruhov, ale zvýrazní sa aj vláknitá štruktúra dreva. Hoci to na prvý pohľad vyzerá až príliš surovo a z celého povrchu trčia uvoľnené triesky, kefa s fíbrovými vláknami to dokáže začesať.

DSC_3423-550

Akrylátová farba dokáže zmeniť takýto povrch na nepoznanie. V tenučkej vrstve dokáže utajiť podstatu materiálu a zostane iba jeho štruktúra. Vyzerá to ako drevo, ale nik nedokáže povedať, či to nie je sadrová či betónová imitácia. Náter však musí byť extrémne tenký. Nám sa osvedčilo nanášať Balakryl UNI lesk v smere vlákien pomocou štetca s tvrdým vlasom. Jemné reliéfy sa tak nezanesú, i keď treba počítať s tým, že na takomto povrchu je spotreba farby vyššia ako na hladkej ploche.

Odhaliť skutočné drevo je otázkou jedného ťahu vibračnou brúskou. Letokruhy sa okamžite rozsvietia typickou farbou smreku, ktorá postupom času bude tmavnúť. Niekto by mohol povedať že je to industriálne, iní v tom vidia modernu. Nech je to však akokoľvek, je to povrch surový a drsný. Nie súci na pracovnú dosku stola ani podlahu. Skôr na dvierka nábytku či rámy obrazov.

DSC_2517-550

Ryhovanie jemné na dotyk

Ryhovaná štruktúra je natoľko pôsobivá, že by bolo škoda vzdať sa jej na niektorých plochách iba pre jej drsný povrch. Máme odskúšané, že excentrická brúska jej s brusivom zrnitosti P120 neublíži ani pri dôkladnejšom vyhladzovaní. Vznikne tak plocha, ktorá síce má štruktúru, na dotyk je však jemná a hladká. Natoľko, že môže vytvoriť povrch konferenčného stolíka či rámu postele.

DSC_3426-550

Takýto povrch možno smelo natrieť akrylátovou farbou rovnakým spôsobom ako v predošlom prípade  a po zaschnutí vyjaviť dušu tela vibračnou brúskou. Drevo sa vyjaví na podstatne väčšej ploche, pretože excentrická brúska zrovná vystúpené letokruhy s vystúpenou štruktúrou medzi nimi. To funguje výborne na rezive z tangenciálneho rezu – teda tom, kde sa letokruhy javia ako oblúky a kruhy obkolesujúce hrče.

Jemná práca nylonu

Nylonová kefa však pracuje odlišne ako oceľová. Vyberá pod sebou mäkký masív rovnomerne, takže  je to akoby vytvárala na jeho povrchu plynulé vlny. Hladké na dotyk, s jednotným vzhľadom v celej ploche.

DSC_3432-550

Akoby ktosi dosku obrúsil vo vetre najjemnejším pieskom, alebo ju brúsil vibračnou brúskou s extrémne mäkkou poduškou. Chvíľami trochu fádne, avšak nič nebráni tomu, aby pred nylonom spravila na doske zopár škrabancov oceľová kefa.

Na takomto povrchu možno dosiahnuť viac ako iba kontrast dreva a krycej farby. Keďže reliéfy sú široké, je tu priestor na vrstvenie. Na spodok farba biela, nanesená na tenučko a na ňu farba v niektorom kontrastnom alebo doplnkovom odtieni. Pri jemnom prebrúsení vibračnou brúskou sa objaví vrstvenie.

DSC_3428-550

Na vrcholoch reliéfov vystúpi drevo, v najhlbších častiach zostane krycia farba a na ich rozhraní sa objaví biela. Intenzitou prebrusu sa dá plynule prechádzať medzi rôznymi stupňami kresby. Je to pôsobivé, a dokáže to vytvárať nielen harmóniu, ale aj imitovať ošúchaný vzhľad staršieho nábytku. Je to priestor pre experimenty.

DSC_2637-550

Milan Gigel
Je redaktorom víkendovej prílohy denníka SME, kde sa venuje témam dom, dvor, dielňa, záhrada. Záhradkárske a drobnochovateľské články publikuje v časopisoch Doma v záhrade, USS Záhrada, Recepty Prima Nápadů a Zahradnická kuchařka, o skúsenosti získané pri práci v dielni a na stavbe sa s čitateľmi delí v časopise Urob si sám. Aktívne prispieva i do časopisov Môj Dom a Tvorivé ekoBývanie.

Pridaj komentár