Hovorí sa, že stačí otvoriť plechovku s lazúrou, namočiť do nej štetec a natrieť drevo od jedného konca po druhý. Ak však od rečí prejdeme k činom, ukáže sa, že všetko môže byť úplne inak. Čo dokáže pri lazúrovaní zaskočiť?

1. Hrče

DSC_6111-550

Hrče dávajú drevu jeho prirodzenú kresbu a nie sú ničím iným, ako odbočkami konárov ktoré vrástli do kmeňa stromu. Bez ohľadu na to, či ide o drevo zo smreku, jedle, alebo borovice, takmer každú hrču pretína jedna či viac prasklín. Ba neraz sa stáva, že celý stred hrče sa štiepi. Takýto kaz rozbije celistvý vzhľad hrubovrstvovej lazúry a ak príde na vodorovné plochy, vždy bude do prasklín zatekať voda. Stačí však siahnuť po tvrdom akrylovom tmele, po vytvrdení ho prebrúsiť a je po starostiach.

2. Kôra

DSC_6124-550

Nie je tajomstvom, že kôra drží na dreve iba dovtedy, kým ju k nemu pridŕža živé a zdravé lyko. To však v doskách po ich vysušení stráca svoju sviežosť a tak sa kôra skôr či neskôr uvoľní a odpadne. To platí nielen na okrajoch dosky, ale aj tam, kde do dreva zarástli konáre spolu s kôrou. Drevárske firmy takéto chyby opravujú zátkami vyrezaných z odkôrnených konárov a rovnakým spôsobom to môžete poriešiť doma aj vy. Vezmete forstnerov vrták, zahĺbite na mieste vŕtačkou otvor a zazátkujete ho. Opravné zátky sa dajú bežne kúpiť v predajniach so stolárskymi potrebami.

3. Praskliny

DSC_6104-550

Praskliny sú bežnou súčasťou nejednej dosky. Tie, čo držia smer vlákien vznikli pri sušení a nemajú žiadny  vplyv na pevnosť dreva. Je to, akoby ste iba trochu rozpárali lano pozostávajúce z miliónov jednotlivých vlákien. Priečne praskliny však nájdeme na doskách z kalamitného či nesprávne ťaženého dreva, iné mohli vzniknúť pri výrobe. Hoci ovplyvňujú pevnosť, nemusia byť prekážkou. Kým sa však pustíte do lazúrovania, všetky by ste mali vyplniť tmelom. Aby neupchal póry masívu a nezmenil jeho farbu, každú prasklinu treba pred tmelením oblepiť maliarskou páskou.

4. Smolníky

DSC_6115-550

Či je to smrek alebo borovica, na oboch sa nájdu malé rezervoáre so živicou, ktorá má na slnku chuť vytekať von. Odlúpnete kvapeľ a o dva dni tam nájdete nový. Hoci by ste ho prekryli akoukoľvek farbou, lazúrou, lakom alebo tmelom, živica ich vždy spoľahlivo rozpustí. Niet inej cesty, ako vymyť ju zo škáry v dreve von. Najlepšie to ide acetónom, ktorý drevo nezamastí a živicu spoľahlivo rozpustí. Na takúto prácu sa najlepšie hodí štetec so syntetickým vlasom, ktorý dosiahne pri brhlení až do samých kútov škáry. Potom ju už stačí iba vyplniť tmelom.

5. Odklon vlákien

DSC_6150-550

Drevo je krásne iba preto, že má svoju typickú kresbu, na ktorej sa striedajú rôzne línie, štruktúry a vzory. Nemalo by vás preto prekvapiť, že niekedy prechádzajú vlákna rovnobežne s rovinou rezu, inokedy ju križujú. Ak sa tak stane, vznikne štruktúra dreva, ktorá je omnoho pórovitejšia a nasiakavejšia ako jej okolie – v tesnom okolí hrčí či iných zmien rastu. Zbadáte to pri bočnom svetle hlavne vtedy, ak nože v hobľovačke neboli najostrejšie. Takéto plochy možno ošetriť iba brúsením, pretože hoci pred lazúrovaním vyzerá plocha ako zamat, pod lazúrou sa zmení na drsnú, nepeknú škvrnu.

6. Nedostatočné opracovanie

DSC_6140-550

Výrobcovia nás pri záhradných domčekoch častujú drobnými ozdobami, tie však nemusia byť opracované tak, ako by mali. Ak fréza vlákna neodrezala do hladka, zostala po jej práci strapatá stopa. Podobne ako pri odklone vlákien, aj tu to po lazúrovaní bude vyzerať omnoho špatnejšie. Preto treba siahnuť po brúsnej hubke alebo malej vibračnej brúske a pripraviť si podklad k dokonalosti.

7. Hrčové zátky

DSC_6178-550

Sú náhradou za vypadnuté hrče alebo vrastenú kôru, akú si môžeme doma vyrobiť aj my. Často sa stáva, že na ich obvode predsa len zostane nejaká škárka, alebo pretŕčajú z masívu von a žiadajú zabrúsenie. Omnoho nepríjemnejšou nášľapnou mínou je lepidlo, ktorým môže byť okolie hrče znečistené. Ak budete natierať tenkovrstvovú lazúru, do takéhoto miesta sa nevpije a na dreve zostane svetlý fľak. Preverte si plochu skôr, ako na ňu siahnete štetcom.

8. Lodičky

DSC_6173-550

Sú remeselnou vysprávkou smolníkov a môžu sa nachádzať kdekoľvek. Zvyčajne s nimi nie je žiadny problém, hoci by sa stalo že sa na jednom mieste prekrývajú dve či tri lodičky jedna vedľa druhej. Vždy však budú mať inú nasiakavosť ako okolité drevo a preto sa ich viditeľnosť po lazúrovaní znásobí. Nemali by preto byť nikde vo výške očí na miestach, kde sa často pozeráte. Ak sa dá takémuto umiestneniu vyhnúť pri stavbe a umiestňovaní dosiek, je na to veľmi dobrý dôvod.

9. Dreň

DSC_6161-550

Prechádza stredom každého stromu a je iba akousi penou, ktorá vplyvom slnka redne a rozpadáva sa. Pri tenkovrstvových lazúrach neprekáža, pri hrubovrstvovej však môže uškodiť jednotnému vzhľadu náteru. Ak takúto „dušu stromu“ nájdete na pohľadovom mieste, kde by mohla v budúcnosti kaziť pocit z dobre vykonanej práce, vyškrabte ju von a nahraďte tmelom. Je to riešenie naveky, ktoré nesklame.

10. Továrenské nedorobky

DSC_6166-550

Je fajn, ak výrobca opraví chyby na lamelách, palubkách a frézovaných hranoloch, vždy by to však mal spraviť poriadne. Ak je ohobľovaný povrch posiaty značkami po brúske, vedzte že po nátere lazúrou sa všetky tieto miesta zvýraznia tmavším odtieňom. Niekedy je rozdiel natoľko dramatický, že púta pozornosť viac ako celé vaše dielo. Ak odhalíte takýto nedorobok, nezostáva vám nič iné, iba celé plochy vyhladiť jemným brúsnym papierom. Nielen brúsené miesta, ale aj celú hobľovanú plochu.

11. Nálepky

DSC_6163-550

Značka ku značke a môže z toho byť galiba. Samolepiaci štítok môže  pod sebou zanechať stopy lepidla, na ktorých nebude kryť lazúra tak, ako by mala. Každú takúto plochu treba vyčistiť acetónom hneď po tom, čo nálepku strhnete dole. Nenahovárajte si, že všetko sa zaobíde aj bez čistenia. Nik nepoužíva etikety, ktoré sú určené do prostredia s UV žiarením. Drevárske firmy frézujú profily, povrchové úpravy ich priveľmi nezaujímajú.

12. Konce dosiek a hranolov

DSC_6190-550

Sú ako knôt, ktorý saje vodu a lazúru do sýtosti. Preto budú takéto plochy po nátere lazúrou vždy omnoho tmavšie ako ich okolie. Ak ich však vopred natriete jednou vrstvičkou bezfarebnej lazúry, ich nasiakavosť výrazne poklesne a pri prvom farebnom nátere sa vyrovnajú svojmu okoliu. Je to, akoby ste použili kondicionér, vďaka ktorému zjednotíte farebné nakrytie lazúry. Takáto taktika funguje na ihličnatých drevinách aj na ich ostatných plochách, aby kresba okolo hrčí a v letných letokruhoch nebola tmavšia.

13. Blato

DSC_6186-550

Za škvrny od zeminy a blata si môžeme sami, avšak niekedy má za ušami aj prepravca či dodávateľ. Všetky znečistenia treba pred lazúrovaním odstrániť. Hoci neraz pomôže vedierko so saponátovou vodou, hravo sa to dá zvládnuť aj brúsnym papierom. Samozrejme, ak takéhoto blata nie je viac ako čistých plôch. Pri stavbe domčeka sa však nájdu aj šmuhy od trávy, či odtlačky špinavých prstov.

14. Klince

DSC_6192-550

Stačí jedna letná búrka a pod každým klincom sa vyznačí stopa písaná železom. Práve ono spôsobilo, že tanín obsiahnutý v dreve spôsobil zmenu jeho zafarbenia. Tomuto sa dá predísť spojovacím materiálom z nehrdzavejúcej ocele, či z pozinku alebo inej povrchovej úpravy. Pri skrutkách sa takéto veci nestávajú často, pri obyčajných klincov však ide o príhody všedného dňa. Pravdou je, že ak lazúra na nových klincoch zostarne, značky sa budú písať na dreve aj dodatočne.

15. Skrutky

DSC_6199-550

Rozstrapkané okraje a nepekné zahĺbenie s hlavičkami skrutiek nie sú ozdobou žiadneho okna, ani dvier. Aj napriek tomu ich nájdeme na nejednom záhradnom domčeku. Prichádza preto dilema, čo s tým. Buď prebrúsite okraje aby sa neježili, alebo skrutky ukryjete pod tmel. Samozrejme iba vtedy, ak ste presvedčení o tom, že rámy už nebudete musieť nikdy rozoberať.

16. Zmena farby

DSC_6203-550

Slnko je potvora. Za jediný deň dá bielučkým smrekovým doskám žltkastý nádych a za dva týždne ich prefarbí na oranžovo. Ak sú niektoré časti zakryté, zostane ostrý prechod medzi plochami, ktoré sa svojou farbou výrazne líšia. To zostalo viditeľné aj pod lazúrou, pretože je priesvitná. Všetky kritické plochy preto prebrúste skôr ako sa pustíte do lazúrovania, inak sa vám takéto chyby budú iba veľmi zle opravovať. Jedna vrstva náteru navyše nikdy nemá taký farebný rozdiel, ako ten ktorý bol pôvodne na dreve.

 

Je redaktorom víkendovej prílohy denníka SME, kde sa venuje témam dom, dvor, dielňa, záhrada. Záhradkárske a drobnochovateľské články publikuje v časopisoch Doma v záhrade, USS Záhrada, Recepty Prima Nápadů a Zahradnická kuchařka, o skúsenosti získané pri práci v dielni a na stavbe sa s čitateľmi delí v časopise Urob si sám. Aktívne prispieva i do časopisov Môj Dom a Tvorivé ekoBývanie.

Pridaj komentár