Ako na nátery plastov?

0

Farebným náterom možno obnoviť aj vzhľad predmetov, ktoré sú vyrobené z plastov. Nový šat ich uvedie späť do života bez ohľadu na to, či ide o výbavu interiéru, spotrebiče ktoré roky verne slúžia v domácnosti alebo okenné rámy, ktoré žiadajú novú ochranu pred UV žiarením. Výsledok dokáže príjemne prekvapiť, obzvlášť ak staré veci získajú nový, modernejší vzhľad.

Aj keď sa povrchová úprava plastov považuje za citlivú tému, v domácich podmienkach sa môžeme pustiť do práce i vďaka tomu, že moderné nátery na báze akrylu nezapáchajú. Veľkú školu spoznávania plastov a hľadania významu skratiek zámerne vynecháme. Nahradíme ju skúškou, ktorá nám prezradí, do akej miery možno počítať s tým, že plastový povrch môžeme natrieť.

Z „haraburdy“ dizajnérsky skvost

Našim východiskom budú dva staré podstavce pod kvety. Vyrobili ich v bývalej NDR, sú poznačené desaťročiami pobytu v domácnosti a keďže v ére ich výroby neexistovali značky pre recykláciu, nevieme z nich vyčítať ani to, z akého materiálu sú vyrobené. Ak však listujete stránkami dizajnérskych časopisov, určite tušíte, že nejde o žiadne haraburdy na vyhodenie. Pod názvom „Tam-Tam“ ich má na svedomí Henry Massonet, ktorý nimi v roku 1968 pobláznil celý svet. Prezentoval ich ako moderné taburetky do domácnosti a dodnes sa ich vyrobili milióny kusov.

Začneme preto prípravou. Každý z nich sa skladá z troch častí. Veka a dvoch identických dielcov, ktoré do seba zapadajú ako banky presýpacích hodín. Takto nadelené nám odhalia všetky svoje plochy pre dôkladné čistenie. Osprchovanie vo vani pod prúdom teplej vody nestačí. Plasty starnú, naberajú na seba nánosy nečistôt a mastnoty. A práve to sú bariéry pri náteroch akýchkoľvek povrchov.

DSC_9177-550

Silný saponátový prostriedok rozriedený teplou vodou je odrazovým mostíkom pre prípravu povrchu. Svojim pôsobením nám pomôže odstrániť povlaky a nečistoty, s ktorými si samotná voda neporadí. Hubka s abrazívnou vrstvou vytiahne nečistoty aj z pórov skorodovaného plastu, každý nový útok na špinu prináša čoraz lepšie výsledky. Plast, ktorý pôsobil zašednutým dojmom, akoby bledol. Závisí iba na okolnostiach, koľko práce vás čaká. Istú dobu bolo populárne používať tieto nádoby na priamu výsadbu, takže ukázať sa môžu i zvyšky zeminy či dokonca vodný kameň z polievania.

DSC_9184-550

Saponát rozpustí tuky, nie však všetky. Pri plastoch sú však veľmi obmedzené možnosti odmasťovania. Organické rozpúšťadlá by mohli narušiť povrch plastu a preto zostávame pri tom najjednoduchšom. Je ním technický lieh, ktorý s výnimkou mäkčených plastov pripomínajúcich gumu takýmto povrchom neublíži. Táto procedúra prebieha najlepšie na hladkom povrchu a preto sa do nej púšťame práve teraz.

DSC_9195-550

Priľnavosť extrémne hladkých povrchov nie je najlepšia a preto treba hladký plast prebrúsiť. Nepísaným pravidlom je, že čím jemnejší brúsny papier použijeme, tým menej škrabancov na povrchu vyrobíme. A preto sa zdá byť úplne prirodzené siahnuť po jemnom brúsnom papieri na mokré brúsenie so zrnitosťou P400 či P800. Takto sme to skúsili aj my. Prvé skúsenosti naznačujú, že je to príliš namáhavé a náročné. Povrch je síce krásne matný, brusivo sa však zanáša a papier páli.

DSC_9198-550

S dobrým pocitom sa preto púšťame do skúšky priľnavosti farby. Zo zvedavosti máme pripravené a natónované dva materiály. Všestrannú akrylátovú farbu Balarkyl Uni Satin a farbu s vylepšenou receptúrou Balakryl Plasty. Na mieste, ktoré bude vo finále skryté pred pohľadmi preto robíme pokusné vzorky. Bude nás zaujímať, do akej miery budú schopné po vyzretí držať na podklade. Tu sa ukáže, či je náš materiál pretierateľný.

DSC_9210-550

Prvé ťahy ostrým hrotom a strhávanie páskou naznačujú čosi, čo vyzerá ako veľké sklamanie. Farba schádza dolu a iba na drobných častiach zostáva prilepená k podkladu. Je to akýsi náznak toho, že povrch nemáme pripravený rovnomerne. Obe kontrolné vzorky sa správajú úplne rovnako, akoby sa nedokázali chytiť podkladu dostatočnou silou. Vraciame sa teda k brúseniu a hľadáme chybu.

DSC_9458-550

Tentokrát je už taktika odvážnejšia. Namiesto brúsneho papiera berieme do rúk brúsne hubky so zrnitosťou P180 a P220. Pracuje sa s nimi omnoho lepšie, nezahrievajú sa a povrch namiesto zamatového lesku naberá matnú podobu. Nie sú to škrabance, je to jemná štruktúra, ktorá má rovnomerný vzhľad. Na dva podstavce sme minuli 3+3 hubky, z ktorých sme neskôr nános plastu vyprali v saponátovej vode. Ich brusivo je však opotrebované. Nové vzorky farieb na vylepšenom povrchu vyzerajú omnoho lepšie. Ostrý hrot farbu nestrháva, je však zrejmé že Balakryl Plasty má o čosi vyššiu schopnosť viazať sa na podklad ako Balakryl Uni Satin.

DSC_9464-550

Balakryl UNI Satin nanášame osvedčeným spôsobom, ktorý nám doposiaľ vždy pomohol ukázať  povrch tohto náteru v tom najkrajšom saténovom odlesku. Používame penový valček s flokovaným povrchom, ktorý do splete krátkych vlákien štedro naberá farbu, aby ju odovzdával v jemnej štruktúre na cieľový povrch. Bude záležať na odtieni farby, my sme boli spokojní po nanesení tretej vrstvy. Možno i preto, že biele plasty prepúšťajú svetlo a práve farebný film nám pomohol vytvoriť proti nemu dokonalú clonu.

DSC_9478-550

Balakryl Plasty je dostupný zatiaľ iba v lesklom vyhotovení a my sme sa rozhodli pre jeho nanášanie striekaním. Nie preto, že by si s ním valčeky nerozumeli, ale chceli sme využiť špecifický spôsob nanášania akrylátovej farby striekacou pištoľou Wagner W585, s ktorou zbierame skúsenosti pri rôznych prácach. Vytvára povrch s jemnými krupičkami, ktorý dokáže zakryť nedostatky podkladu. Hoci aj v kombinácii s lesklou farbou. Výsledok sa ponáša štruktúrou na náš valčekovaný satén, len odlesky sú výraznejšie a jasnejšie. Tu sme si vystačili s dvomi vrstvami.

DSC_9741-550

Po niekoľkých hodinách zretia náteru je výsledok úžasný. Staré haraburdie má opäť svoj šmrnc. Moderné farebné tóny a odlesky robia z týchto dvoch kusov plastu atraktívny doplnok do presvetleného interiéru a viacerí, ktorí výsledok tejto snahy videli sú presvedčení o tom, že výsledok je porovnateľný s novým kusom. Známky starnutia, ktoré sa nahromadili počas desiatok rokov používania jednoducho zmizli.

DSC_9786-550

Milan Gigel
Je redaktorom víkendovej prílohy denníka SME, kde sa venuje témam dom, dvor, dielňa, záhrada. Záhradkárske a drobnochovateľské články publikuje v časopisoch Doma v záhrade, USS Záhrada, Recepty Prima Nápadů a Zahradnická kuchařka, o skúsenosti získané pri práci v dielni a na stavbe sa s čitateľmi delí v časopise Urob si sám. Aktívne prispieva i do časopisov Môj Dom a Tvorivé ekoBývanie.

Pridaj komentár